zondag 16 november 2014

Nieuw en ouder werk bij Dimence (Burg. Roelenweg Zwolle)

Vanaf begin november van dit jaar tot een mei volgend jaar hangen er verschillende schilderijen van mij in de onlangs heringerichte locatie van Dimence aan de Burgemeester Roelenweg in Zwolle. Ik heb mij deze keer niet beperkt tot IJssellandschappen, er hangt ook een aantal kleinere schilderijen van moestuinen (die in mijn belevenis meer lijken op bloementuinen dan op moestuinen). 
Ook de stijl verschilt: de kleine schilderijtjes zijn heel langzaam ontstaan, steeds weer heb ik iets toegevoegd of overgeschilderd als ik niet tevreden was. Ik denk niet dat ik impressionist ben - al wijst het laatst gemaakt schilderijtje van een opvliegende gans - wel in die richting. Maar over de bloementuintjes heb ik wel heel lang gedaan; als je één kleur of een kleurnuance verandert, heeft dat consequenties voor de rest van het schilderijtje. Zo probeer ik mijn weg te vinden in het avontuur dat schilderen heet. 
Voor het kleine vierkante doekje - een silhouet van een heel fraai en erg modern gebouwencomplex op de zuidelijke oever van het IJ - heb ik een zwak. Het wordt een serie, heel dun geschilderd, ook op kleine doekjes. 
De waterspiegeling - op een zogenaamd 3D doek -  loopt vooruit op de wat grotere doeken waar ik nu aan werk: het doet een appel op reflectie. Werk dat heel langzaam ontstaat uit een ondergrond van Pruisisch blauw, van Dyck bruin en Payne's grijs.


Deze bloementuin ligt in Zwolle. In september 2012 was ik er met mijn oudste broer. Hij wilde iets gaan doen met een moestuin en dat heeft hij me laten zien. We waren er nog niet of het begon te regenen. Dreigende luchten, vooral veel dahlia's in allerlei kleuren en soorten. 

Een overzicht van de schilderijen die nu hangen in Dimence, Roelenweg Zwolle, vindt u op deze blog: IJssellandschappen en andere landschappen


Dimence, Burgemeester Roelenweg 9, Zwolle

Geen opmerkingen: