dinsdag 5 februari 2013

Aan de Diemerzeedijk (1)

Code: OP064
Pas de afgelopen week heb ik dit werkje afgerond. Een paar maanden geleden was ik heel enthousiast begonnen maar daar was het bij gebleven. Tot zondag eigenlijk, toen heb ik de bruinen – Van Dijckbruin, transparant Oxydegeel en Omber naturel – definitief naar de achtergrond gedrongen en heb ik meer witte en lichtblauwe toetsen toegevoegd. Het geheel oogt nu zonniger, minder schaduwrijk. Het lijkt in de verste verte niet meer op het voorbeeld: de foto die ik op 4 juli 2012 van een grote plas regenwater heb genomen. 
Locatie: naast de Diemer Vijfhoek ligt een onbestemd gebiedje dat geen naam heeft en waar een of andere kanoclub is neergestreken. Ze hebben zelfs een clubhuis en er ligt een woonboot of iets wat er op lijkt. 
Wellicht ben ik toch beïnvloed door Monet. Vanaf de opening - juni 2012 - van de tentoonstelling Impressionisme ben ik vijf keer in de Hermitage geweest. Ik houd van die negentiende-eeuwse schilders, vooral van Daubigny en Corot. Charles Hofbauer was een ontdekking: In the restaurant (1907).

Olie op canvasboard. Formaat: 18 x 24 cm.