zondag 3 februari 2013

Bijlmerweide, Amsterdam Zuidoost


Code: OP063
Prachtige wilgen. De kleur knettert er lekker op los: roodoranjegeel tegen een lichtblauwe en groene achtergrond. Op de achtergrond manege Waveren aan de Provinciale weg (richting Weesp). De hoge bomen op de achtergrond heb ik weggelaten. Ik was op de Diemer Vijfhoek geweest – mooie herfstige tonen – toen ik er voor de tweede keer die dag langs fietste. 
Sinds de wilgen van Van Gogh hebben wilgen iets expressiefs. Ze stralen iets uit dat met energie te maken heeft. Expansie, dat is het. Mijn oom – Rijkman Groenink – heeft ook een mooie wilg geschilderd (Knotwilg bij de wijde Aa, Zwolle - 1983). Ondanks het feit dat die wilg door en door vermolmd is, schieten er toch jonge takken uit die oude stam. Mijn oom is onlangs 94 jaar geworden. 

Olieverf op canvasboard. Formaat: 18 x 24 cm.